Fotografia mea
Bucuresti, Romania
Partener DESTINE BROKER Asigurări, Pensii şi Credite, Mobil: 0748.242.422; 0724.132.715, Fax: 0378.105.184, Email: liviup57@gmail.com; liviunasul@yahoo.com, Skype: liviu.plesca

Cum il poti verifica pe cel care iti vinde o polita de asigurare?

Cum il poti verifica pe cel care iti vinde o polita de asigurare? Expansiunea rapida a brokerilor de asigurare pe piata din Romania, in special pe segmentul RCA, a dat nastere si la cazuri in care clientii au fost inselati, prin emiterea unor polite de asigurare false. Pe de cealalta parte, brokerii, respectiv asiguratorii, s-au regasit in postura de a nu primi banii aferenti politelor vandute. Unul din cazurile sonore, de la finele anului trecut, a fost arestarea unor suspecti acuzati de fraude estimate la 1 milion lei. Acestia aveau incheiate contracte de intermediere si emitau in mod fraudulos polite de asigurare, folosindu-se fara drept de identitatea unor persoane ce detin cod RAF autorizate de CSA, respectiv ASF, si intocmind mai multe acte false in numele acestora. Conform unor surse din piata de asigurari, suspectii detineau puncte de lucru in mai multe centre comerciale din Bucuresti, care au continuat sa functioneze si dupa momentul arestarilor. Asadar, o formula de legitimare este un prim pas pentru a derula o vanzare corecta si in conditii de siguranta. "Cel care vinde asigurarea va trebui initial sa prezinte legitimatia unde apar succinct datele de identificare, cat si acest cod, inainte de a incepe prezentarea unui produs de asigurare", ne-a explicat Octavian TATOMIRESCU, Director General, CAMPION Broker de Asigurare. Forma, continutul si dimensiunile legitimatiilor pe care trebuie sa le emita brokerii de asigurare (precum si celelalte entitati) pentru personalul propriu, cat si pentru asistentii in brokeraj, au fost stabilite inca din anul 2007, prin Ordinul nr. 10. "Din pacate, aceste legitimatii sunt foarte usor de falsificat de catre oricine pentru ca forma si dimensiunile prevazute prin ordin nu permit imprimarea lor decat pe suport de hartie, care ulterior se plastifiaza (lamineaza). Tocmai pentru acest motiv, ulterior acestui ordin, am solicitat aprobarea modificarii dimensiunilor, astfel incat legitimatia sa aiba dimensiunile si forma unui card bancar. Oricum, riscul comiterii unor inselaciuni n-ar fi fost exclus nici in aceasta situatie, insa probabil s-ar fi diminuat macar pentru entitatile care ar fi adoptat acest model", a adaugat Romeo BOCANESCU, Directorul General al DESTINE Broker. "Pe de alta parte, registrul intermediarilor, aflat in administrarea Autoritatii de Supraveghere Financiare, contine informatii cu privire la calitatea intermediarului, data inregistrarii sale in registru, codul unic de inregistrare, dar si despre clasele de asigurari pe care acesta are voie sa le incheie", a mentionat Alexandru APOSTOL, Director General, MAXYGO Broker. "Cu toate acestea, clientul nu are certitudinea ca agentul/asistentul in brokeraj depune banii mai departe la broker, respectiv asigurator. De aceea, clientul are obligatia sa-si pastreze documentul de plata cu care sa faca dovada ca a achitat primele. Mai departe, raspunderea este a asiguratorului respectiv, a brokerului cu care agentul/asistentul are contract", a explicat Alexandru APOSTOL. Asadar, polita de asigurare si dovada platii acesteia garanteaza despagubirea prejudiciilor. "Asiguratorul are contractual obligatia de a plati indemnizatii de despagubire, urmand a se regresa impotriva entitatii ce nu a virat prima de asigurare, conform conditiilor de asigurare prestabilite. Spre exemplu, in baza de date CEDAM administrata de ASF, orice client poate face o interogare asupra propriei polite RCA prin simpla introducere a numarului de inmatriculare. Astfel, isi poate da seama daca este in posesia unei asigurari valabile sau nu", a detaliat Octavian TATOMIRESCU. Pentru un mai bun control al agentilor, norma ce prevede certificarea celor care vand asigurari a generat o prima triere in randul celor care vor sa faca o cariera in acest domeniu. Insa, "in afara de planurile de instruire ce ar trebui parcurse trimestrial de catre fiecare agent apartinand unui broker, conteaza si modul in care s-a efectuat recrutarea, modul in care agentii sunt coordonati si in care este supervizata activitatea lor", considera Octavian TATOMIRESCU. "Totodata, apreciem ca trebuie sa se faca demersurile legale in vederea inaintarii in justitie a tuturor acestor cazuri (n. red. de frauda). Vorbim totusi de o frauda, un furt, care trebuie tratat cu maxima seriozitate. La nivelul asociatiei brokerilor exista materializata o lista a tuturor agentilor care nu au un trecut intocmai cu cel solicitat de etica profesionala a activitatii noastre ca intermediari de asigurari", este de parere Octavian TATOMIRESCU. "Am facut o propunere care cred ca, daca ar fi aplicata, ar putea aduce beneficii intregii piete deoarece toate acele persoane care au comis fraude se pot 'misca liber' in piata, producand prejudicii brokerilor, asiguratorilor, dar si clientilor in anumite situatii. Pentru ca, cel putin in teorie, toate persoanele implicate in procesul de vanzare ar trebui, conform legii, sa fie inscrise intr-unul din registrele electronice deschise si mentinute de ASF, ar fi necesar doar sa se creeze facilitatea consultarii istoricului acestor persoane, in momentul in care un broker sau un asigurator intentioneaza sa le autorizeze. Pe de alta parte, sa fie inscris motivul pentru care se ia masura rezilierii unui contract de intermediere, daca acesta este imputabil agentului sau asistentului", a concluzionat Romeo BOCANESCU.